Veronica Maggio

Veronica Sandra Karin Maggio, född 15 mars 1981 i Uppsala, är en svensk sångare med svenskt och italienskt påbrå.

I mars 2006 gav Maggio ut sin debutsingel Dumpa mig. Hennes andra singel var Nöjd?. Hon har skivkontrakt med Universal Music och genomförde sommaren 2006 en omfattande turné.

År 2007 vann Maggio kategorin "Årets nykomling" vid Grammisgalan.

Maggios debutalbum heter Vatten och bröd. Text och musik är skriven av Stefan Gräslund, förutom rapversen i "Vi har, vi har", som är skriven av LKM, Kristoffer Malmsten.

Den 26 mars 2008 kom Maggios andra album, Och vinnaren är..., som hon skrivit och spelat in tillsammans med Oskar Linnros, medlem i musikgruppen Snook. Maggio var även med och skrev texterna till detta album.

2010 medverkade hon på Petters singel Längesen från albumet En räddare i nöden.

Till hennes tredje album Satan i gatan, som släpptes den 27 april 2011, samarbetade hon med bland andra Christian Walz, Markus Krunegård och Carl Wikström Ask. Albumet blev en succé och nådde första plats på Sverigetopplistan, och singeln "Jag kommer" nådde också första plats på samma lista.

Maggios fjärde album, Handen i fickan fast jag bryr mig, gavs ut 4 oktober 2013. Den här gången samarbetade hon framför allt med Salem Al Fakir i låtskrivande och produktion. Inför albumutgivningen släpptes singeln "Sergels torg" under augusti månad. Albumet inkluderade "Hela huset", en duett med Håkan Hellström.

Grooveshark playlists: Veronica Maggio

  • Handen I Fickan Fast Jag Bryr Mig
  1. Sergels Torg
  2. Jag Lovar
  3. Hela Huset (Duet with Håkan Hellström)
  4. Va kvar
  5. Låtsas Som Det Regnar
  6. Hädanefter
  7. Trädgården En Fredag
  8. Dallas
  9. Bas Gillar Hörn
  10. I Min Bil
  11. Mörkt (Spotify bonus track)

Grooveshark playlists: Veronica Maggio "Satan i gatan"
  • Satan i gatan
  1. Satan i gatan
  2. Välkommen in
  3. Jag kommer
  4. Mitt hjärta blöder 
  5. Vi kommer alltid ha Paris
  6. Inga kläder 
  7. Alla mina låtar
  8. Snälla bli min
  9. Sju sorger 
  10. Finns det en så finns det flera
  11. Lördagen den femtonde mars  

Grooveshark playlists: Veronica Maggio "Och vinnaren är..."
  • Och vinnaren är...
  1. Vinnaren 
  2. Gammal sång 
  3. Ingen kommer undan
  4. Stopp
  5. I staden växer inga blommor 
  6. Dröm
  7. V för Vendetta
  8. Måndagsbarn 
  9. Jajaja
  10. 17 år 
  11. Inget kan ändra på det 
  12. Ridå 

Grooveshark playlists: Veronica Maggio "Vatten och bröd"
  • Vatten och bröd
  1. Ingenting kvar
  2. Havanna mamma
  3. Dumpa mig
  4. Vi har, vi har (feat. LKM)
  5. Kan inte säga nej
  6. Kvällens sista cigarett
  7. Månskensregn
  8. Nöjd?
  9. Gå nu
  10. Ballad om vintern

YouTube Playlist : Veronica Maggio

 

Veronica Maggio - Snälla bli min

 

Veronica Maggio - Mitt Hjärta Blöder

 

Veronica Maggio - Alla mina låtar

 

Veronica Maggio - Välkommen in

 

Veronica Maggio - Jag kommer

 

Veronica Maggio - Måndagsbarn

 

Veronica Maggio - Self Esteem (Cover)

Externa länkar

Officiell webbplats

Veronica Maggio | sv.wikipedia

Veronica Maggio | facebook

Veronica Maggio | myspace

Veronica Maggio | YouTube

Universal Music AB

Veronica Maggio | ginza.se 

Veronica Maggio | cdon.se 

Veronica Maggio | bengans.se 

Veronica Maggio | iTunes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar